بسیاری از ما وقتی قصد خرید براش برای آرایش را داریم با سیلی از انواع براش آرایشی یا قلم‌مو مواجه می‌شویم، ممکن است دست و پایمان را گم کنیم و نتوانیم انتخاب مناسبی را بر اساس نیازمان انجام دهیم. دقت داشته باشید هر کدام از براش‌های آرایشی دارای ویژگی منحصر به فرد و کاربرد جداگانه‌ای هستند.

هنگام خرید براش علاوه بر کاربرد آن به دو نکته دقت کنید؛ یکی آن که الیاف (مو) براش در حدی زبر نباشد که به پوستتان آسیب بزند، و دیگری جنس الیاف آن است که می‌تواند مصنوعی یا طبیعی باشد. در هرصورت الیاف و دسته -که می‌تواند پلاستیکی یا چوبی باشد- باید محکم به یکدیگر متصل شده باشند تا آن براش با کیفیت به حساب آید.

نیازی نیست انواع براش آرایشی را خریداری کنید. اگر یک میکاپ آرتیست حرفه‌ای نیستید و در حد نیاز روزانه آرایش می‌کنید، چند قلم‌مو اساسی را بر حسب نوع آرایش کردنتان تهیه کنید تا در هزینه نیز صرفه‌جویی کرده باشید.

 

انواع براش

 

  • براش کرم پودر: این نوع براش دارای الیاف بسیار فشرده بوده که از نفود کرم پودر درون آن تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. با کمک موی نرم و سر تخت و گرد آن می‌توانید به راحتی کرم پودر و کانسیلر را روی صورت خود پخش کنید.

 

  • براش مخصوص سایه چشم: همان‌طور که می‌دانید سایه چشم جزو آن دسته از لوازم آرایش است که حتما باید با قلم‌موی ظریف مخصوص روی چشم کشیده شود. براش‌های چشم عموماً به دو دسته زاویه‌دار و گرد تقسیم می‌شوند. براش زاویه‌دار همان‌ گونه که از نامش پیداست دارای سری زاویه‌دار و کج است، مناسب برای نواحی گوشه چشم است. همچنین بهترین انتخاب برای کشیدن سایه چشم خط‌دار است. قلم‌موی سر گرد مناسب محو کردن و ترکیب رنگ‌ها روی پلک است. در سه سایز کوچک (برای ریزه‌کاری)، متوسط (برای ترکیب رنگ) و بزرگ (برای محو کردن) یافت می‌شود.

 

  • براش مدادی: براش مدادی که نوک آن بلند و نسبتاً باریک است، کاربرد گوناگونی دارد. می‌توانید برای هایلت کردن نواحی مختلف صورت مانند بینی، سایه زدن زیر خط پلک و غیره از آن استفاده کنید. دربین انواع براش آرایشی این مدل کاربردی‌تر است.

 

  • براش خط ‌چشم: اگر به دنبال استفاده از خط‌چشم ژله‌ای یا کرمی هستید حتما باید این نوع قلم‌مو را در کیف لوازم آرایشی خود به همراه داشته باشید. این مدل براش بر اساس کاربرد به دو دسته تقسیم می‌شود؛ یکی با سری تخت، مورب و نازک -که بیشتر متناسب خط‌چشم کرمی است- و دیگری با نوک بسیار نازک و باریک مناسب برای کشیدن خط‌چشم ظریف.

 

  • براش رژ لب: جالب است بدانید که بسیاری از میکاپ آرتیست‌ها و آرایشگران حرفه‌ای رژ لب را به طور مستقیم روی لب نمی‌کشند و همیشه از یک براش لب دارای موی نرم کمک می‌گیرند. این قلم‌مو برای ایجاد سایه‌روشن و برجسته‌سازی، فرم‌دهی لب و ترکیب رنگ رژ لب کارایی بالایی دارد.

 

  • براش رژ گونه: این نوع براش دارای سری گرد، نرم و کمی پف‌دار است. البته در مواردی ممکن سری زاویه‌دار را نیز به همراه داشته باشد.

 

  • براش کانتورینگ: این مدل براش دارای سری نرم، زاویه‌دار و باریک کاملاً مناسب کانتور کردن و برجسته نشان دادن زوایا و اعضای صورت -مانند استخوان گونه و خط فک- می‌باشد.

 

  • براش پودری: این نوع براش دارای الیافی نرم، بلند و متراکم است که برای پخش کردن لوازم آرایش پودری مانند رژ گونه و پنکک روی پوست کاربرد دارد.

 

  • براش بادبزنی: این مدل براش دارای سری تخت و بادبزنی شکل است، بسیار پرکاربرد است. می‌توان برای هایلایتر زدن به منظور برجسته نشان دادن گونه‌ها و تمیز کردن پودر‌های اضافی ریخته شده روی صورت از آن استفاده کرد. همچنین برای پودر فیکس و برنزر هم می‌توان از آن کمک گرفت.

 

  • براش کابوکی: این نوع براش دارای سری گرد و دسته‌ای کوتاه به همراه الیاف کم ‌تراکم است. می‌توانید برای زدن کرم‌پودر یا پنکک از آن استفاده کنید.

 

  • براش کانسیلر:  این براش به علت کوچک بودن سرش کاملا مناسب برای محو کردن و پوشاندن تیرگی میان کناره بینی و چشم، جای آکنه و لکه، و برجسته نشان دادن لب و شکل دادن به گوشه لب‌ می‌باشد.

 

  • براش ابرو: این براش دو نوع دارد؛ یکی برس ابرو که مناسب برای مرتب کردن و فرم دادن به ابروهاست و دیگری براش زاویه‌دار که مناسب برای زدن ژل و سایه ابرو است.