افزایش سن به معنای تغییراتی در بدن شما به خصوص پوست است. هیچ کس نمی‌تواند از این تغییرات مخصوصا شل شدن پوست صورت جلوگیری کند. اما استراتژی‌های پیشگیری و راه حل‌های بالینی برای سفت شدن پوست شما وجود دارد. در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.

درمان شل شدن و افتادگی پوست صورت

برای درمان و جلوگیری از شل شدن پوست بهتر است در ابتدا یک روتین پوستی خوب برای خود داشته باشید. سیگار را ترک کنید و حتما از ضد آفتاب استفاده کنید. از درمان‌ها خانگی برای سفت شدن پوست شروع می‌کنیم و کم کم به سراغ درمان‌های کم‌ تهاجمی و تهاجمی می‌رویم.

  1. کرم‌ها و لوسیون‌های سفت کننده پوست

از اصلی‌ترین ترکیبات محصولات ضد پیری: آنتی اکسیدان‌ها است. آنتی اکسیدان‌ها سرشار از ویتامین های C، B و E هستند. آنها با تقویت پوست شما در برابر استرس اکسیداتیو عمل می‌کنند و بیشتر به جای سفت شدن پوست شما، از چین و چروک جلوگیری می‌کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ترکیبات آنتی اکسیدان قرمزی و التهاب را کاهش می‌دهند و پوست را سالم‌تر می‌کنند.

2. یوگای صورت

تمرینات زیادی از یوگا برای جوان‌تر کردن و سفت شدن پوست وجود دارد. یوگا سطح اکسیژن را در پوست شما افزایش دهد.

3. مکمل‌های کلاژن

مکمل‌های کلاژن خوراکی ممکن است به جلوگیری از شل شدن پوست با افزایش سن کمک کنند. طبق مطالعات انجام شده مصرف مکمل‌های کلاژن احتمالاً بیشتر یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از افتادگی و سفت شدن پوست است.

4.ضد آفتاب

استفاده از کرم ضد آفتاب یک راه ساده است که می‌توانید در مورد افتادگی پوست صورت و گردن خود رعایت کنید. استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب از پوست شما محافظت می‌کند پوست شما در اثر اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید آسیب می‌بیند. ضدآفتاب می‌تواند از پوست شما محافظت کند و خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد. حتما از کرم ضد آفتاب روی گردن و صورت خود استفاده کنید تا پوستتان جوان‌تر به نظر برسد.

5. آب آشامیدنی

هیدراته ماندن پوست، شما را جوان‌تر نشان می‌دهد. اگر پوست شما مکرراً و به طور مداوم از آبرسانی مناسب محروم می‌شود، متوجه خواهید شد که علائم پیری خیلی زودتر نمایان می‌شود. یکی از راههای سفت شدن پوست می‌تواند هیدراته نگه داشتن آن باشد.

6. لایه‌برداری لیزری

لایه‌برداری پوست با لیزر با هدف ترویج تولید کلاژن در لایه‌های عمیق تر پوست شما است. لیزر لایه بالایی پوست شما را لایه‌برداری کرده و بافت و رنگ پوست را بهبود می‌بخشد. نتیجه این درمان دائمی نیست اما برای چندین سال پوست شما را سفت می‌کند.

7.میکرونیدلینگ

هدف میکرونیدلینگ تولید کلاژن با استفاده از سوزن‌های کوچکی است که وارد پوست می‌شوند. نتایج میکرونیدلینگ برای سفت شدن پوست گاهی اوقات چندین ماه طول می‌کشد تا قابل توجه باشد و معمولاً دائمی نیستند.

8. بوتاکس

بوتاکس یک داروی تزریقی با حداقل تهاجم است. اثرات یک درمان بوتاکس تقریباً سه تا چهار ماه طول می‌کشد. بوتاکس اساسا باعث می‌شود که برخی از عضلات صورت شما حرکت نکنند. همین امر موجب می‌شود پوست شما صاف‌تر شده و با چین و چروک کمتر به نظر برسد.

9. جراحی لیفت صورت

لیفت صورت یک روش جراحی و تهاجمی برای سفت شدن پوست است که در آن پزشک پوست اضافی و افتاده را برمی دارد و صورت شما را به سمت عقب می‌کشد تا پوست کشیده به نظر برسد. لیفت صورت می‌تواند "کامل" باشد، به این معنی که یک برش طولانی از خط ابروی شما شروع می‌شود و تا طول صورت ، معمولا در خط موی شما امتداد می‌یابد. لیفت صورت "مینی" از برشهای کوتاه‌تری استفاده می‌کند و به زمان بهبودی کمتری نیاز دارد.

نکته ای در مورد اثربخشی درمان سفت شدن پوست

هر چقدر یک تکنیک تهاجمی‌تر باشد، نتیجه چشمگیرتری خواهد داشت. اما تکنیک‌های تهاجمی خطر عوارض جانبی بالاتری نیز دارند و می‌توانند منجر به عفونت شوند و معمولاً برگشت‌پذیر نیستند. زمانی که به یک متخصص پوست مراجعه می‌کنید، سعی کنید انتظارات خود را به طور منصفانه و معقول کاهش دهید.