عطر شما دوست صمیمی شماست، شما آن را انتخاب کرده‌اید و دوست دارید. آیا می‌دانید که هرچه با عطرهای خود رفتار بهتری داشته باشید، بهتری می‌ماند؟ هیچ دستور جادویی برای افزایش ماندگاری رایحه مورد علاقه‌تان، بدون از بین بردن رایحه شگفت انگیز آن وجود ندارد. اکثر مردم نمی‌دانند که بهترین روش نگهداری عطر کدام است. به عنوان مثال اگر عطر خود را در حمام یا در قفسه نگه دارید، از آن به خوبی نگهداری نکرده‌اید. اما ما چندین نکته مفید برای نگهداری عطر داریم که می‌تواند به جلوگیری از خراب شدن آن قبل از زمان آن کمک کند.

بهترین مکان برای نگهداری عطر

بهترین جایی که می‌توانید برای مدت‌ها از عطرتان مراقبت کنید، یک بطری شیشه‌ای است. بطری‌های شیشه‌ای اصلا خاصیت تجزیه و حل شوندگی ندارند، بنابراین هیچگونه هوایی داخل شیشه وجود ندارد، پس عطرتان برای مدتها به همان صورت اول حفظ می‌شود. بنابراین همیشه در خرید ادکلن دقت کنید که عطر داخل شیشه باشد. روغن و الکلی که در ترکیب عطر‌ها وجود دارند، خیلی زود با تماس رطوبت، گرما و نور از بین می‌روند و یا اینکه خاصیت خود را از دست می‌دهند.

نور مناسب محل نگهداری عطری

دومین گامی که باید برای مراقبت اصولی و نگهداری عطر انجام دهید این است که یک محل تاریک فراهم کنید. نور مستقیم به راحتی می‌تواند کیفیت عطر شما را از بهترین به بدترین تقلیل دهد. خوب است بدانید که اگر مدتی عطر را مقابل نور مستقیم قرار دهید، رایحه آن کاملا عوض می‌شود. بهترین جا برای حفظ کیفیت عطر مکان‌های فاقد نور و تقریبا تاریک است. خوب است که عطر را یا داخل کمد قرار دهید و یا اینکه آن را لابه‌لای لباس‌های بگذارید. با اینکه چند نکته دیگر باقی مانده اما نگهداری از عطر در تاریکی تقریبا موثرترین فوت و فن نگهداری از عطر است.

ماندگاری عطر را بدون گرما افزایش دهید

حتما عطرتان را درجایی نگهداری کنید که دمای آن پایین است. کمد بهترین جا برای نگهداری از عطر است، چرا که معمولا کمد فضایی خنک دارد. برخی عطر را در فریزر نگهداری می‌کنند، این یک اشتباه محض است و مطمئنا خیلی زود عطر رایحه قوی‌اش را دست خواهد داد. شما می‌توانید عطر را داخل یخچال نگهداری کنید، اما سرمای آن نباید زیاد باشد و این نکته را هم از یاد نبرید که اگر عطر در مجاورت پنیر یا کره قرار بگیرد، حتما بوی خود را از دست می‌دهد. چون کره و پنیر جاذب بو هستند.

نگهداری از عطر در جعبه

درصورتی که دوست دارید عطر را روی میز آرایش نگهداری کنید عیبی ندارد اما آن را داخل جعبه‌اش بگذارید تا نور به محتویات عطر نرسد. بهترین محیط برای نگهداری عطر محیطی است که خشک باشد. برخی عادت دارند عطر را داخل محیط مرطوب مانند حمام می‌گذارند تا پس از استحمام بلافاصله استفاده کنند، اما اینکار عمر عطرتان را کم می‌کند. رطوبت می‌تواند عطر را از بین ببرد و کیفیتش را بسیار کاهش دهد. اگر قرار است در حمام عطر را نگهداری کنید، حتما آن را داخل کمد حمام بگذارید که محیطی خشک دارد.

در عطر باز نماند

نکته مهم دیگر در نگهداری عطر این است که همیشه به یاد داشته باشید عطر در مجاورت هوا به راحتی ‌میپرد­­. بنابراین پس از هربار مصرف حتما در آن را ببندید تا کیفیتش را از دست ندهد.

تکان ندهید

شیشه عطر را هرگز تکان ندهید، در غیراینصورت رایحه مورد علاقه خود را بزودی از دست می‌دهید.

انتقال عطر

برخی دوست دارند عطرهایی خریداری کنند که بصورتی سی‌سی بفروش می‌رسند تا شیشه را خودشان انتخاب کنند. اگر چنین کاری می‌کنید، حتما شیشه تیره و مات انتخاب کنید. انتقال عطر به شیشه را سریع انجام دهید، چرا که اکسیژن عطر را از بین می‌برد و رایحه‌اش را تغییر می‌دهد. برای نگهداری عطر در جیب یا کیف از شیشه‌های کوچک استفاده کنید.

رول شیشه کثیف نباشد

برخی از شیشه‌های عطر حاوی رول شیشه‌ای هستند و سری اسپری ندارند. در تمیز نگهداشتن رول شیشه عطر دقت کنید چرا که اگر بواسطه آن گرد و غبار یا آلودگی وارد عطر شود، عطر کیفیتش را از دست می‌دهد.