کریستال بیابان را می‌شناسید؟ ممکن است با نام بزاق فیل یا گیاه سوختگی هم چندان آشنا نباشید. اما به محض اینکه نام آلوورا بیاید، این گیاه سبز پرخاصیت تصویرش در برابر چشمتان زنده می‌شود. آلوورا از خانواده گیاهان مکمل از جنس آلوئه بشمار می‌رود. جالب است بدانید که تاریخچه مصرف این گیاه پرخاصیت و معجزه‌گر به 6000 سال قبل در سودان برمی‌گردد.

خواص آلوورا برای پوست ، سبب شده همواره مورد توجه تمدن‌های بزرگی همچون ایران، یونان، مصر و ژاپن باشد. این گیاه برای رشد نیاز به آب‌ و هوای گرم و خشک دارد. گیاهی با ریشه کوتاه است، حاوی مقادیر زیادی آب است و می‌تواند تا 1 متر هم رشد کند. اما برای پوست چه فوایدی دارد؟

موارد مصرف آلوورا

برگ‌های سبز و جوان آلوورا می‌توانند فواید زیادی برای پوست ما داشته باشند، کافیست ژل شفاف آن را از میان برگ‌ها خارج کنیم و تنها آن را بصورت موضعی روی پوست و مو استفاده کنیم تا نتیجه‌اش را ببینیم. اگر بخواهیم ژل آلوورا را وارد روتین مراقبت‌های پوستی خود کنیم. توصیه می‌شود که با مواد طبیعی دیگر ترکیب شود تا اثربخشی‌اش چندبرابر شود.

از ژل آلوورا برای تولید انواع کرم، روغن بچه، اسپری پوست و مو و لوسیون استفاده می‌شود و به ترتیب ارزش اثرگذاری محصولات زیبایی و بهداشتی پوست را افزایش می‌دهند. آلوورا با داشتن مواد موثر و مفیدی همچون پلی ساکارید، آنتراکینون و لکتین و البته 18 نوع اسید آمینه می‌تواند غذای مناسبی برای جوانی و سلامت پوستتان باشد.

کاهش عوارض ناشی از رادیوتراپی با آلوورا

افرادی که تحت درمان به روش پرتو درمانی هستند در بسیاری از موارد دچار زخم‌های موضعی یا التهابات شدید می‌شوند، ژل آلوورا می‌تواند نقش تسکین دهنده و ترمیم کننده را ایفا کند. اگر التهابات ناشی از پرتو درمانی را روی پوستتان دارید مقداری ژل آلوورا را روی محل ملتهب ماساژ دهید و تاثیر آنی آن را مشاهده کنید. البته توصیه می‌شود که این افراد شربت آلوورا بخورند تا پیش از درمان دربرابر اشعه‌ها و سوختگی پوستشان مقاوم شود.

لایه برداری سلول‌های مرده با آلوورا

اگر پوستتان چرب یا خشک است و مرتبا با مسئله منافذ پر صورتتان درگیر هستید با استفاده از ژل آلوورا این مشکل برطرف خواهد شد. ژل آلوورا حاوی مقادیر زیادی آب است و خاصیت آبرسانی و مرطوب کنندگی دارد. با استفاده از این گیاه بصورت موضعی می‌توانید پوستتان را پاکسازی کنید و از شر چربی‌های اکسید شده در منافذ باز پوست خلاص شوید.

خواص آلوورا برای انواع پوست

  • آلوورا برای پوست‌ چرب:

اگر پوستتان چرب است این گیاه راه چاره چربی زیاد پوستتان است. با مصرف منظم آلوورا و البته ترکیب آن با چند ماده دیگر می‌توانید برای پوست چربتان یک پاک کننده طبیعی تهیه کنید. کسانی که پوست چرب دارند بهتر است ابتدا آلوورا را بجوشانند، سپس بکوبند و با مقدار کمی عسل ترکیب کنند و به پوست بمالند.

  • آلوورا برای پوست حساس:

اگر پوستتان حساس است ژل آلوورا جایگزین مواد شیمیایی خواهد شد. این گیاه آلودگی‌های پوستتان را پاک می‌کند و حساسیت‌های پوستی را ازبین می‌برد. اگر از ژل آلوورا در ترکیب با خیار و ماست استفاده کنید یک ماسک موثر برای پوست حساس بدست می‌آورید.

  • آلوورا برای پوست‌ نرمال:

اگر پوست شما نرمال و به اصطلاح طبیعی است نیازی ندارید که از رویه ویژه پیروی کنید. شما هر زمانی می‌توانید از ژل آلوورا استفاده کنید. می‌توانید هر روز مقداری ژل آلوورا را به صورت موضعی روی پوستتان بمالید و از خاصیت مرطوب کنندگی و آبرسانی آن بهرمند شوید. البته اگر آن را با مقداری آرد نخود و کمی ماست ترکیب کنید کارکرد یک ماسک لایه بردار و مغذی را نیز خواهد داشت.

  • آلوورا برای پوست خشک:

اگر پوستتان خشک است به آبرسانی و مرطوب شدن احتیاج دارد. با ژل آلوورا و ماساژ آن رو پوستتان می‌توانید خشکی پوست را کنترل کنید. ژل آلوورا در ترکیب با کره شی و روغن زیتون می‌تواند یک ماسک فوق‌العاده برای رفع خشکی پوست باشد.