از مهم‌ترین و اولین دلایل ریزش مو، شکستگی است. موها به دلایل مختلفی شکسته می‌شوند که مواد شیمیایی موجود درون رنگ‌های بی‌کیفیت، شامپوهای خشک‌کننده مو و تغذیه نامناسب از مهم‌ترین علل آن‌هاست. از طرفی درمان شکستگی مو بسیار آسان است و اگر به درستی درمان آن را انجام دهید، می‌توانید روی موهای نرم، لطیف و زیبای خود، بدون نگرانی هر شینیونی را انجام دهید. در این مقاله کوتاه راجع به انواع درمان شکستگی مو صحبت خواهیم کرد و از ماسک موهای خانگی تا درمان با پزشک را معرفی می‌کنیم.

شناخت علل شکستگی مو برای درمان آن

قبل از اینکه به فکر درمان باشید، باید علت ایجاد شکستگی را در موی خود بیابید. بدون دانستن این موضوع، درمان شکستگی مو می‌تواند به خوبی عمل نکند و تنها دلسردی را برای شما به همراه داشته باشد.

رژیم غذایی نامناسب

اگر در رژیم غذایی خود از موادی که حاوی آهن و ویتامین‌های B، A، C، D و E هستند استفاده نمی‌کنید، موهای شما، شکسته خواهد شد. این ویتامین‌ها را در انواع سبزیجات و غلات می‌توانید بیابید.

کم‌آبی بدن

کم‌آبی بدن هم می‌تواند باعث شکسته شدن موها شود. برای درمان شکستگی مو حتما آب زیاد بخورید. توصیه می‌شود روزی 8 لیوان آب به طور متوسط برای سلامت بدن نوشیده شود.

شستشوی بیش از حد با شامپوهای سولفات دار

شستشو بیشتر مو در طول هفته با شامپوهای سولفات دار باعث خشکی و در نهایت شکنندگی مو می‌شود. برای درمان شکستگی مو یا جلوگیری از آن، سعی کنید از شامپوهای بدون سولفات و حاوی مواد نرم کننده استفاده کنید. اگر موی رنگ شده دارید، حتما از شامپوی مخصوص موی رنگ شده استفاده کنید.

استفاده از سشوار و اتوی مو

وسایلی که برای خشک‌کردن و حالت دادن به مو استفاده می‌شوند هم می‌توانند باعث شکسته شدن کوتیکول مو شوند. سعی کنید استفاده از این وسایل را به حداقل برسانید. در صورتی که به طور مداوم از سشوار استفاده می‌کنید، برای درمان شکستگی مو حتما قبل از خشک‌کردن مو، از سرم ها و ماسک های محافظ استفاده کنید.

رنگ کردن بیش از حد مو

استفاده از دکلره به مو آسیب رسانده و همین ماده به تنهایی می‌تواند باعث شکستن موها و در نتیجه ریزش مو شود. اگر از رنگ مو زیاد استفاده می‌کنید، تلاش کنید تا بهترین رنگ ها را خریداری کنید. همچنین موهای خود را به دست کاردان آرایشگر ماهر بسپارید. می‌توانید برای خرید بهترین رنگ مو به سایت میس و میستر مراجعه کنید. برای درمان شکستگی موی رنگ شده به سراغ محصولات مراقبتی مو هم در این سایت بروید.

عادت شانه زدن موها را درست کنید

شانه زدن موها هم می‌تواند دلیلی برای شکستن موها باشد. برای درمان شکستگی مو حتما موها را هنگامی که خشک هستند، شانه کنید. شانه زدن موها زمانی که خیس هستند باعث کشیده شدن موها و در نهایت شکسته شدن آن‌ها می‌شود. همچنین انتخاب نوع شانه نیز اهمیت دارد. استفاده از شانه‌های پلاستیکی به دلیل ایجاد اصطکاک به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. سعی کنید از شانه‌های دندانه چوبی یا برس برای شانه زدن و در نهایت درمان شکستکی مو استفاده کنید.

محکم بستن موها با کش مو نیز می‌تواند باعث شکسته شدن مو شود. بهتر است از کش‌های پهن یا گیره مو برای جمع کردن موهایتان استفاده کنید تا از ریزش و کنده شدن موها جلوگیری کنید.

کم‌کاری تیروئید

گاهی علت شکسته شدن زیاد موها به کم‌کاری تیروئید بستگی دارد. بهتر است در این زمینه با یک پزشک مشورت کنید تا بتوانید آن را درمان کنید. تنظیم متابولیسم، رشد موها و البته ضربان قلب با درمان تیروئید، نرمال می‌شوند و این موضوع، یکی از روش های درمان شکستگی مو است.

انواع ماسک خانگی برای درمان شکستگی مو

ماسک های مختلفی می‌توانید با سفیده تخم‌مرغ، آلوئه ورا، سس مایونز و انواع روغن‌های گیاهی مانند روغن گلیسیرین، بادام، جوجوبا و نارگیل درست کنید و روی موها بزنید. پس از 20 دقیقه، این ماسک ها و روغن‌ها را از روی موها بشورید. استفاده از روغن تراپی برای درمان شکستگی مو همیشه توسط مردمان شرق استفاده ‌شده است؛ پس شما هم آن را جدی بگیرید.