چهره ی شما، به عنوان اولین معرفتان در تمامی جمع هایی است که در آن حضور پیدا می کنید. همه ی ما انسان ها، زیباتر بودن و جوان ماندن را دوست داریم، اما روند پیری امری اجتناب ناپذیر است. با افزایش سن، به مرور زمان چین و چروک ها بر روی پوست ما ظاهر می شوند. یکی از اولین چروک هایی که ممکن است حتی در سنین بسیار پایین تر با آن مواجه شویم، خط خنده است. خط خنده به دلایل گوناگونی پدید می آید. خوشبختانه راهکارهای بسیاری برای از بین بردن خط خنده وجود دارد. برخی از این راهکارها پزشکی و برخی دیگر خانگی هستند. مسلماً پیش از هرگونه اقدام پزشکی در جهت بوتاکس، تزریریال لیزر و یا موارد مشابه دیگر، بهتر است راهکارهای خانگی از بین بردن خط خنده را امتحان کنید. در این مقاله به بررسی همه جانبه خط خنده و روش های آسان خلاصی از آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

خط خنده چرا به وجود می آید؟

صورت پر است از ماهیچه هایی که دائماً در حال حرکت هستند. یکی از این ماهیچه ها که بیش از هر نوع دیگری در صورت حرکت می کنند، ماهیچه های اطراف لب هستند. در طول زندگی با هر مرتبه حرف زدن و خندیدن، خط خنده به مرور زمان ظاهر می شود. زمان ایجاد این خطوط بسته به ژنتیک، روند مراقبت های پوستی فرد، میزان قرار گیری در برابر آسیب های حاصل از آفتاب، میزان کلاژن سازی در پوست و موارد دیگر، در هر فردی متفاوت خواهد بود؛ اما آنچه قطعیت دارد، به وجود آمدن خط خنده در تمامی افراد اعم از زن و مرد است. برای از بین بردن خط خنده، پیش از هر اقدامی، باید بتوانید از به وجود آمدن آن جلوگیری کنید. اگر هنوز این چروک ها در صورت شما ایجاد نشده اند و یا در مراحل ابتدایی هستید، پیشنهاد می کنیم:

  • به طور مرتب از کرم ضد آفتاب با درجه حفاظت حداقل SPF30 استفاده نمایید تا بتوانید آسیب های وارده از فیلترهای UV را به حداقل برسانید.
  • پس از هر مرتبه شستشوی پوست و یا استحمام، استفاده از کرم های مرطوب کننده، آبرسان و مغذی پوست را به هیچ عنوان فراموش نکنید.
  • روزانه به اندازه ی کافی آب بنوشید؛ یکی از دلایل اصلی بروز چین و چروک در پوست دهیدراته شدن بدن است.
  • اگر سیگاری هستید، در اولین فرصت مصرف سیگار را قطع کنید و یا به حداقل برسانید.
  • از خوردن قهوه، انواع نوشیدنی های کافئین دار و چای های پررنگ تا جای ممکن خودداری کنید.

با انجام چند کار ساده که در بالا اشاره کردیم، شاهد افزایش انعطاف پذیری پوست و در نتیجه کاهش سرعت روند چین و چروک در پوست خود خواهید بود. مرحله ی بعدی برای از بین بردن خط خنده، پس از اصلاح سبک زندگی، انجام فعالیت های درمانی در خانه است.

برای از بین بردن خط خنده در خانه چه کنیم؟

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، دلیل اصلی بروز چین و چروک در پوست صورت، کمبود رطوبت و کاهش خاصیت الاستیسیته یا انعطاف پذیری در پوست است. بنابراین، اگر قصد از بین بردن خط خنده در خانه را دارید، در اولین قدم باید بتوانید رطوبت مورد نیاز پوست را با استفاده از مواد طبیعی تامین نمایید. برخی از این مواد طبیعی که می توانند در مرطوب نمودن پوست شما و در نتیجه از بین بردن خط خنده تاثیرگذار باشند عبارتند از:

  • انواع روغن های گیاهی اعم از روغن زیتون، روغن آرگان، روغن بادام، روغن نارگیل و غیره: این روغن ها را به صورت روزانه بر روی پوست خود ماساژ دهید.
  • استفاده از ویتامین E به صورت موضعی: برای این منظور یک قرص ویتامین E را به کمک یک سوزن یا چاقو سوراخ کرده و روغن خارج شده از آن را بر روی پوست خود ماساژ دهید.
  • آلوئه ورا: ژل طبیعی آلوئه ورا یک آبرسان فوق العاده قدرتمند است که در عین افزایش انعطاف پذیری در پوست، با تغذیه رسانی به آن منجر به شفاف شدن و درخشان شدن پوست خواهد شد.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب به صورت روزانه، حتی در روزهای ابری و زمستان را جدی بگیرید. اشعه های فرابنفش آفتاب، اصلی ترین دلایل ایجاد آسیب در پوست هستند.