اگر پوستتان نرمال است می‌توان گفت که خیلی خوش شانس هستید، اما آیا قدر این نعمت را می‌دانید؟ روتین پوست معمولی نسبت به دیگر انواع پوست آسانتر است. پوست مهم‌ترین و بزرگترین عضو بدن بشمار می‌رود. محافظ بدن و اعضای داخلیست و با درگرگونی‌های خود به ما نشان می‌دهد که اوضاع داخلی بدن به چه صورت است. اگر در محیط آلودگی‌ها به بدن حمله کنند، نخست پوست واکنش نشان می‌دهد بنابراین باید به خوبی از این سپر دفاعی مراقبت کرد. مهم است که شما روتین پوست معمولی را دنبال کنید و در مراقبت از پوست خود جدی باشید. در این قسمت می‌خواهیم به شما بگوییم که روتین پوست معمولی شامل چه مواردیست.

چگونه از پوست معمولی مراقبت کنیم

همچون دیگر انواع پوست برای مراقبت از سلامت و جوانی پوست از که باید رویه‌ای منظم برای مراقبت از پوست نرمال ترتیب دهید. با دنبال کردن نکات مراقبت از پوست می‌تاونید سلامت و زیبایی پوستتان را حفظ کنید. برای مراقبت و رسیدگی به پوست نرمال باید هر روز چند مرحله زیر را پشت سربگذارید:

  • پاکسازی پوست با پاک کننده‌ها.
  • استفاده از تونر و ترمیم بافت پوست.
  • استفاده از مرطوب کننده و حفظ رطوبت پوست.

پوست معمولی چه خصوصیاتی دارد؟

ممکنن است شما هنوز ندانید که پوستتان چه نوعیست، بنابراین با چند نشانه زیر می‌توانید بفهمید پوستتان معمولیست یا خیر:

  • پوستتان شفاف است و خونرسانی خوبی دارد.
  • پوست صاف، نرم و اسفنجیست.
  • رنگ پوست با طراوت است و مایل به صورتی است.
  • منافذ پوست معمولی خیلی کوچک است و روی پوست هیچ منافذ بزرگی وجود ندارد.
  • پوست هیچگونه قرمزی، جوش و التهابی ندارد.
  • بینی چرب، چانه و پیشانی چرب نیستند.

شستشو و پاکسازی پوست

برای شستشوی پوستتان می‌توانید از هر صابون یا شوینده صورتی استفاده کنید. البته یادتان باشد که شوینده مناسب پوستتان باشد.

بهتر است شوینده‌ای که استفاده می‌کنید حاوی الکل و صابون نباشد چون این مواد به مرور سبب خشک شدن پوست می‌شوند.

با تونر پوست را تقویت کنید

همانطور که می‌دانید برخلاف میسلارواترها، تونرها حاوی الکل هستند. این ماده می‌تواند چربی اضافی و آلودگی‌ها را از روی پوست بردارد. بنابراین بعد از شستشوی صورت لازم است که از یک تونر ملایم استفاده کنید. چون تونر حاوی آنتی اکسیدان نیز هست می‌تواند آسیب‌های پوستتان را ترمیم کند.

مرطوب کننده استفاده کنید

تفاوتی ندارد که پوستتان از چه نوعیست به هر حال باید هر روز مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت پوست حفظ شود. مرطوب کننده را وقتی به پوست بمالید که هنوز پوست رطوبت دارد.

ضد آفتاب

با اینکه پوستتان سالم و نرمال است اما حتما به ضدآفتاب نیاز خواهید داشت و هر چند ساعت یکبار نیز باید آن تمدید کنید. این یکی از بخش‌های مهم و ضروری در روتین پوست معمولی محسوب می‌شود. از کرم ضدآفتابی استفاده کنید که SPF بالای 30 داشته باشد.

چند عادت غلطی که باید ترک کنید

شاید این موارد جزو روتین پوست معمولی نباشند، اما با رعایت آن‌ها می‌توانید تاثیر مراقبت‌های پوستی را دو چندان کنید:

  • غذاهای سرخ کردنی دشمن سلامت پوست هستند: فست‌فودها و سرخ کردنی‌ها به هیچکسی توصیه نمی‌شوند. اولین ضربه‌ای که فست‌فود به بدن وارد می‌کند در پوست مشاهده می‌شود. اگر پوستتان نرمال است قدر این نعمت را بدانید با خوردن مواد غذایی چرب و فوق‌العاده مضر به آن آسیب وارد نکنید. پوست شما از رطوب و چربی نرمالی برخوردار است، اما با مصرف چربی‌های مضر کم کم پوست هم کیفیت و طراوت خود را از دست داده و دچار حساسیت‌های پوستی، جوش و آکنه می‌شود.
  • سیگار ممنوع است: سیگار خشکی پوست و کدر شدن آن را درپی دارد. اگر می‌خواهید سلامت و زیبایی پوست نرمال را کاملا از بین ببرید سیگار بکشید. سیگار کشیدن سبب پیری زودرس پوست می‌شود. اگر دقت کنید افرادی که سیگاری هستند پوستشان پر از چین و چروک است.
  • آرایش را حتما پاک کنید: برخی پاک کردن آرایش پیش از خواب را امری ضروری نمی‌دانند. اما شب زمانیست که پوست باید نفس بکشد. اگر شب را با کرم‌ها و مواد آرایشی به صبح برسانید، منافذ پوستی راهی برای تنفس نخواهند داشت و آسیب می‌بینند.