مسواک زدن روزانه تنها راهی برای تمیز نگه داشتن دندان ها نیست؛ بلکه به حفظ سلامت کل بدن منجر می شود. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند هر فرد باید دو بار در روز و هر بار به مدت ۲ دقیقه دندان های خود را مسواک بزند. وقتی مسواک زدن را به درستی انجام می دهید، پلاک و باکتری هایی که می توانند بین دندان ها و زبان شما جمع شوند را از بین می برید. این مسئله می تواند از بیماری لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و همچنین سیستم ایمنی را قوی تر کرده و شیوه زندگی سالم تری را به دنبال داشته باشد. در ادامه روش صحیح مسواک زدن را به شما آموزش خواهیم داد.

اولین قدم برای روش صحیح مسواک زدن این است که مطمئن شوید از وسایل لازم بهره مند هستید. شما علاوه بر مسواک به دهانشویه، خمیردندان و نخ دندان نیز نیاز دارید تا بهداشت دهان و دندان به طور کامل رعایت شود. توجه داشته باشید که مسواک شما باید هر سه تا چهار ماه یک بار تعویض شود. مسواک کهنه و فاسد به خوبی دندان های شما را تمیز نخواهد کرد.

افراد بالغ بهتر است از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنند. فلوراید قادر است دندان ها را در برابر پوسیدگی مقاوم کند. کودکان نباید از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده کنند. پس از مسواک زدن می توان از نخ دندان و دهانشویه نیز استفاده کرد تا لای دندان ها و همه نقاط دهان به خوبی تمیز و عاری از پسماند غذا شوند.

روش صحیح مسواک زدن مرحله به مرحله

در روش صحیح مسواک زدن ابتدا مسواک را زیر شیر آب ببرید تا کمی مرطوب شود و خمیردندان بهتر عمل کند. سپس مقدار لازم از خمیردندان را روی مسواک خود قرار دهید. مسواک را در دست گرفته و با زاویه ۴۵ درجه وارد دهان کنید. از حرکت های ملایم و کوتاه برای مسواک زدن دندان های جلویی استفاده کنید. بهتر است حرکات مسواک به صورت دورانی باشد.

سطوح خارجی دندان های خود را مسواک بزنید و مطمئن شوید که دندان های آسیاب عقبی به خوبی مسواک شده اند. مسواک را وارونه در دست بگیرید تا سطح داخلی دندان های بالایی تان را خوب تمیز کنید. همین کار را برای سطح داخلی دندان های پایینی خود نیز انجام دهید.

در مرحله بعد از روش صحیح مسواک زدن باید زبان خود را مسواک بزنید. بعضی از مسواک ها دارای قسمت زبان شور نیز هستند که به صورت اختصاصی برای همین کاربرد تعبیه شده اند. در صورتی که مسواک شما زبان شور ندارد، می توانید از همان قسمت براش برای تمیز کردن زبان استفاده کنید. تمیز کردن زبان به اندازه تمیز کردن دندان ها حائز اهمیت است. چرا که زبان نیز منبع خوبی برای تجمع و رشد باکتری ها و تولید بوی بد محسوب می شود.

می توانید یک لیوان را تا نیمه پر از آب کنید و پس از مسواک زدن، دهان خود را آبکشی کنید. حواستان باشد تا خمیردندان را قورت ندهید. چون حاوی فلوراید است و احتمال دارد به سلامتی شما آسیب بزند. علاوه بر این، از مقدار زیادی آب برای آبکشی دهان و دندان ها نیز استفاده نکنید. چون بهتر است مقداری فلوراید روی سطح دندان ها بماند تا عملیات ترمیم و بازسازی دندان ها به خوبی انجام شود. به همین دلیل است که توصیه می کنند تا ۱۵ دقیقه پس از مسواک زدن، آب ننوشید