حتما برای شما هم پیش آمده که پوست دست تان خشک شده و حس میکنید که دچار کمبود آب شده است. همانطور که میدانید این عوامل روند پیر شدن پوست را تسریع میکنند پس باید جلوی این اتفاق را گرفت. خشک شدن پوست به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهمترین این عوامل افزایش سن، کم شدن آب بدن، استفاده از مواد شیمیایی و صنعتی و مخصوصا تماس مستقیم آن با پوست دست ،  شهر و محلی که زندگی می کنید و ... است که موجب خشک شدن پوست دست می شود. با خرید مرطوب کننده دست به راحتی می توان این روند را به تاخیر انداخت. کرم مرطوب کننده یکی از کاربردی ترین محصولات مراقبت از پوست است که وظیفه تأمین رطوبت پوست را بر عهده دارد. آب مورد نیاز سطح پوست از طریق بافت رسانی تأمین شده و به لایه اپیدرم که در سطح پوست قرار دارد، می رسد.

فواید مرطوب کننده

 استفاده از کرم مرطوب کننده برای پوست های خشک بسیار الزامی و حیاتی هستند. زمانی که چربی ترشح شده در لایه اپیدرم کمتر از میزان مناسب ترشح شود پوست دچار خشکی خواهد شد، این چربی جهت جلوگیری از تبخیر آب پوست به صورت یک لایه محافظتی عمل می کند. بهتر است پس از شستن دست و صورت از آن استفاده کنید. زیرا در این حالت پوست دارای نم بوده و زدن کرم موجب هیدراته و مرطوب شدن سطح پوست خواهد شد. البته شما هر زمان احساس خشکی در پوست دست خود داشتید می توانید از این کرم ها استفاده کنید و خشکی پوست را برطرف کنید. این موارد تنها بخش کوچکی از فواید کرم مرطوب کننده است.

انواع کرم مرطوب کننده دست :

کرم های مرطوب کننده در بازار مانند اکثر محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایش دارای انواع مختلفی است که میزان چربی و آب در ساختار هر کرم متغیر است. این نوع محصول در اشکال مایع، سرم، پماد، کرم و امولسیون وجود دارند که دارای روغن های اشباع شده هستند و در برابر رادیکال های آزاد مقاومت می کنند و مانع از آسیب رساندن به پوست می شوند. روغن های اشباع شده منظور روغن نارگیل، کره کاکائو، شی باتر، روغن جوجوبا و روغن ماکادامیا است. برای خرید مرطوب کننده دست بهتر است نوع پوست خود را بشناسید. افرادی که پوست خشک دارند بهترین کرم مرطوب کننده کرمی است که پایه چربی داشته باشد، افرادی که پوست چرب دارند باید از مرطوب کننده های فاقد چربی استفاده کنند.

آیا آقایان هم باید از کرم مرطوب کننده دست استفاده کنند ؟

پوست دست در اثر کارهای روزانه و استفاده از مواد شوینده دچار خشکی و پوسته پوسته شدن خواهد شد. به همین دلیل مراقبت از آن ها بسیار مهم است به ویژه برای خانم ها. زیرا ظرافت دستان خانم ها در زیبایی آن ها تأثیر مستقیم دارد. بسیاری از برندهای معتبر در دنیا کرم های مرطوب کننده با رایحه های مختلف تولید می کنند که برای انواع پوست مناسب است. توصیه ما خرید مرطوب کننده هایی است که روغن های طبیعی در ساختار خود دارند. بسیاری از پزشکان متخصص استفاده از کرم مرطوب کننده دست را به ویژه برای خانم ها به صورت روزانه الزامی می دانند زیرا پوست دست خانم ها نسبت به آقایان نازک تر و آسیب پذیر تر است. کرم مرطوب کننده دست باید حداقل در طول روز بین 2 تا 3 بار برای مرطوب نگه داشتن سطح پوست استفاده شود. در زندگی شهری یا روستایی بخاطر آب و هوای خشک ایران و آلودگی هوا و محیط کار، پوست دست آقایان نیز در معرض خطر پیری قرار دارد و شدیدا توصیه می شود که آقایان نیز از کرم مرطوب کننده دست استفاده کنند.

معایب مرطوب کننده

معایب کرم مرطوب کننده به شرح زیر هستند:

- عطر و رنگ افزودنی

- میزان زیاد اسید

- مواد استروئیدی

- الکل

وجود این مواد در کرم مرطوب کننده می توانند موجب بروز حساسیت در پوست شده و مشکلاتی را پوست ایجاد کنند. به همین دلیل هنگام خرید کرم مرطوب کننده دست حتما به مواد تشکیل دهنده درج شده بر روی بسته بندی دقت کنید.

در عوض کرم های مرطوب کننده ای که حاوی مواد زیر بودن جز بهترین کرم های مرطوب کننده دست خواهند بود. این مواد شامل موارد زیر است:

- آنتی اکسیدان

- مواد بازسازکننده پوست

- نرم کننده ها

- اهمیت بسته بندی

انتخاب و خرید کرم مرطوب کننده مناسب نوع پوست شما از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا با یک انتخاب و خرید اشتباه ممکن است پوست شما دچار حساسیت و مشکلات جدی تر شود که گاهاً به راحتی قابل درمان نیستند. پس در انتخاب و خرید کرم مرطوب کننده دست دقت لازم را داشته باشید.