آیا تا به حال شده که به یک باره متوجه لکه سفید روی ناخن خود شوید؟ ممکن است اولین بار خیلی سر سری از آن گذشته باشید، اما با تکرار چندین و چند باره، دیدن چنین لکه ای روی ناخن هایتان کمی نگرانتان کرده باشد. ایجاد لکه سفید روی ناخن می تواند هزاران دلیل داشته باشد، اما ما در این مقاله در مورد رایج ترین و مهم ترین علت بروز لکه سفید روی ناخن صحبت می کنیم. پس از آن که دلایل بروز این عارضه را بررسی کردیم راه کارهایی برای درمان آن ارائه خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

دلایل بروز لکه سفید روی ناخن

همانطور که در ابتدای صحبتمان گفتیم، لکه سفید روی ناخن ممکن است به هزاران دلیل نا مشخص پدید آید. اما رایج ترین دلیل های بروز این عارضه کمبود مواد معدنی مانند زینک، منیزیم و کلسیم، نوعی قارچ پوستی، آلرژی و حساسیت و آسیب دیدن ناخن، می باشند. به طور کلی، لکه سفید روی ناخن نشان دهنده ی بیماری خاصی نیست و با گذر زمان و بلند شدن ناخن به مرور زمان درمان می شود. چرا که ناخن یک عضو مرده در بدن محسوب شده و لکه های روی آن نمی توانند نشان دهنده ی بیماری های زمینه ای باشند. اما اگر برای طولانی مدت و به صورت دائمی شاهد حضور چنین لکه هایی بر روی ناخن خود بودید، می توانید با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش های مربوطه نسبت به درمان آن اقدام نمایید. جدای از درمان های پزشکی، چند راه کار خانگی ساده وجود دارد که به کمک آن ها می توانید به درمان لکه سفید روی ناخن های خود بپردازید.

درمان لکه سفید روی ناخن در خانه

در پاراگراف قبل گفتیم که به طور معمول، لکه سفید روی ناخن نمی تواند نشان دهنده ی یک بیماری زمینه ای و یا خطرناک باشد. بنابراین بهترین راه حل برای درمان چنین لکه هایی، مراجعه به راه کارهای خانگی است. برای درمان لکه سفید روی ناخن می توانید از یکی از روش های زیر بهره بگیرید:

  1. روغن درخت چای: این روغن، یک درمان مناسب برای تقویت ناخن ها و از بین بردن لکه سفید روی آن ها است. می توانید به صورت روزانه مقداری از این روغن را در ترکیب با روغن زیتون به ناخن های خود مالیده و کمی ماساژ دهید تا جذب شود.
  2. سرکه سفید: ترکیب سرکه سفید و آب گرم، یک درمان قطعی برای لکه سفید روی ناخن هستند. به مقدار مساوی از سرکه و آب گرم را با هم ترکیب کرده و روزی 10 دقیقه دستان خود را درون آن قرار دهید.
  3. لیمو ترش تازه: لیمو ترش سرشار از ویتامین C است که می تواند لکه های سفید روی ناخن را از بین ببرد. برای این کار، مقداری لیمو ترش تازه را برداشته و بر روی ناخن های خود ماساژ دهید. این کار به تقویت استحکام ناخن های شما نیز کمک خواهد کرد.
  4. جوش شیرین: جوش شیرین نیز یک درمان غیر معمول اما تاثیرگذار برای از بین بردن لکه سفید روی ناخن است. برای این روش درمانی، به نیمی از مقدار جوش شیرین نمک و به همان میزان پراکسید نیاز دارید. تمام مواد را در 4 لیوان آب گرم حل کرده دستان خود را روزی 10 تا 15 دقیقه در آن قرار دهید.