متاسفانه ترک پا از مشکلات رایجی است که می تواند، افراد مختلف را فارغ از هر سن و جنسیتی درگیر خود کند. ترک خوردن پاشنه پاها نه تنها زیبایی پاها را به چالش می کشد، بلکه در برخی ممکن است، با عمیق تر شدن ترک‌ها درد و خونریزی را هم به دنبال داشته باشد. دانستن علت ترک پا اولین قدمی است که می ‌توانید به کمک آن درمان را آغاز کنید. ما در این مطلب تمام سعی خود را کرده‌ایم، تا مهم ترین علت ترک پا را برا‌ی شما توضیح دهیم.

علت ترک پا چیست؟

دلایل متعددی برای ترک خوردن پاشنه پا وجود دارد که در ادامه به رایج ترین آنها اشاره می‌کنیم.

خشکی پوست

یکی از رایج ترین علت های ترک پا خشکی پوست است. اگر شما هم پوست خشک و زبری دارید، احتمال این وجود دارد که در اطراف پاشنه پا خود شاهد ترک خوردگی باشید.

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی

یک علت مهم ترک خوردن پاشنه پا کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی در رژیم غذایی شماست. ویتامین های B۳، C و E، زینک و اسیدهای چرب امگا ۳ عناصری هستند، که در صورت کمبود آن در بدن، پاشنه پا شروع به ترک خوردن می کند.

ایستادن ‌های طولانی ‌مدت

اگر به واسطه شغلتان مجبور هستید، که ساعات زیادی از طول شبانه روز را بایستید، شک نداشته باشید که علت ترک پایتان به همین خاطر است. چرا که در صورت ایستادن طولانی مدت فشار زیادی به پوست پاشنه پای شما وارد می شود، که این فشار در نهایت باعث ترک خوردن کف پا می شود.

بالا رفتن سن

دیگر علت ترک پا که غیرقابل اجتناب است و برای آن کاری از دستمان برنمی آید، افزایش سن است. زمانی که سن انسان بالا می رود، بدن هم به ‌تدریج چربی طبیعی ‌اش را از دست می‌دهد و همین مسئله باعث می شود تا پوست کف پا رفته رفته خشک تر شود و ترک بخورد.

داشتن بیماری

ابتلا به برخی از بیماری ها نظیر کف پای ورزشکاران، پسوریازیس، اگزما، بیماری تیروئید، دیابت و برخی دیگر از بیماری ‌های پوستی می تواند علت ترک پاشنه پا باشند.

اضافه وزن و چاقی

دیگر علت ترک پا چاقی و اضافه وزن است. همانطور که می دانید، پاشنه پا وزن بدن را تحمل می ‌کند. حال هنگامی که دچار اضافه وزن باشید، این فشار روی پد چربی زیر پاشنه چندین برابر می شود. به واسطه این فشار بیش از اندازه چربی‌ ها به لبه پاها رانده می شوند و به همین ترتیب پوست انعطاف پذیری خود را از دست دهد و دچار ترک خوردگی می شود.

پوشیدن کفش نامناسب

زمانی که در فصل تابستان صندل یا کفش‌ های پشت باز می پوشید، همین مسئله باعث می شود تا چربی کف پا در لبه‌ های آن پخش شود. به همین علت است که پوشیدن صندل و کفش های پشت باز از دلایل ترک خوردن پاشنه پا می باشند. علاوه بر این پوشیدن کفش ‌هایی که سایز پای شما نیستند و کف آن‌ها باریک است، هم می تواند باعث ترک خوردگی پاشنه پاها شود.

عدم رعایت بهداشت

عدم رعایت بهداشت و بی توجهی به تمیز نگه داشتن کف پا می‌تواند، یک علت دیگر بروز ترک در پاشنه پا باشد.

زیاد در معرض آب بودن

همانطور که عدم رعایت بهداشت می تواند، باعث ترک خوردن پاشنه پا شود، زیاد در معرض آب بودن هم ممکن است به ترک خوردن پا منجر شود. زمانی که مدت زمان طولانی را در حمام می مانید، یا برای زمان زیادی در آب می ایستید، پوست پاهایتان خشک می شود و در نهایت نیز باعث ترک‌خوردگی آن می‌شود. آب قدرت این را دارد تا روغن‌های طبیعی پوست را از بین ببرد، به همین خاطر است که می تواند پوست را زبر و ترک خورده کند.

عوامل ژنتیکی

دیگر علت ترک پا عوامل ژنتیکی است. برخی از افراد به واسطه ژن خود پوستشان بیش از حد خشک و ضخیم است و به همین خاطر در اطراف پاشنه پا خود هم با ترک خودگی مواجه هستند.

کلام آخر

حالا که علت ترک پا را دانستید، وقت آن رسیده تا به درمان آن بپردازید و یک بار برای همیشه از شر ترک پا خلاص شوید.