بله کاملا درست متوجه شدید، یک علت شکنندگی ناخن، مانیکور و پدیکور کردن مرتب آن است. این اعمال به دلیل سوهان کشی قوی و بریدن ریشه های پایین ناخن می تواند اثرات مخربی بر ناخن های شما داشته باشد. مانیکور و پدیکور، منجر به نازک شدن صدف ناخن و ایجاد گوشه در ناخن ها و دردناک کردن آن ها شود. تا حد امکان از این کار خودداری کنید و اگر می خواهید فرم ناخن هایتان را اصلاح کنید، بهتر است سوهان را فقط در یک جهت حرکت دهید و پوسته انتهایی متصل به ناخن ها را از آن جدا نکنید.

چند راه ساده برای پیشگیری از شکستن ناخن ها

همانطور که تا به اینجا فهمیدیم، علت شکست ناخن می تواند مسائل گوناگونی باشد. چند قدم ساده و در عین حال بسیار مهم در جهت جلوگیری از شکستن ناخن ها وجود دارد که می تواند در حفظ استحکام آن ها تاثیرگذار باشد. اولین و مهم ترین چیزی که باید به آن توجه کنید، کار کردن با آب است. آب اگر خورده شود می تواند رطوبت مورد نیاز بدن، پوست و ... را تامین کند، اما همین آب در صورتی که در تماس مستقیم با پوست باشد، می تواند دلیل اصلی بروز خشکی باشد. پس تا حد امکان در هنگام تماس پوستتان با آب و دیگر مواد شوینده، از دستکش استفاده کنید. ناخن هایتان را زیاد بلند نکنید و هر چند وقت یکبار برای تنفس دادن به آن ها، لاک نزنید. پیشنهاد می کنیم خدمات مانیکور و پدیکور خود را نیز به حداقل برسانید و از استون استفاده نکنید. استفاده منظم از مرطوب کننده دست و پا و کمک گرفتن از ماسک تقویت ناخن نیز می تواند در مسیر افزایش استحکام ناخن ها تاثیرگذار باشد.

راه های خانگی تقویت ناخن ها

دلایل شکستن ناخن ها هرچه که باشد می توان با چند راه ساده و سریع، آن ها را تقویت و مستحکم کنیم. همانطور که گفتیم، خشکی ناخن ها را می توان به عنوان یکی از اصلی ترین علت های شکنندگی ناخن معرفی کرد. بنابراین رطوبت رسانی به ناخن نیز مهم ترین راه تقویت آن است. به کمک روغن های مغذی مانند روغن کرچک، روغن زیتون، روغن بادام، روغن نارگیل و یا حتی مقداری کره ناخن های خود را مرطوب کرده و به قدری آن ها را بر روی ناخن و ریشه آن ماساژ دهید تا کمی جذب شود. بهتر است این کار را شب ها و زمانی که می خواهید بخوابید انجام دهید تا پس از آن کم ترین تماس را با آب داشته باشید.

ویتامین E یکی از مهم ترین مواد مغذی مورد نیاز برای ناخن ها است. علاوه بر مصرف خوراکی این ویتامین ضروری و مهم، می توانید کپسول آن را به کمک یک چاقو کمی شیار داده و روغن آن را بر روی ناخن های خود بمالید. پیشنهاد می کنیم این کار را تا دریافت نتیجه به صورت روزانه انجام دهید و پس از رسیدن به استحکام نسبی مورد نظرتان، به صورت هفته ای یکبار، ناخن هایتان را با ویتامین E ماساژ دهید.

آبلیمو را می توان یکی از ترکیبات موثر در استحکام ناخن دانست. آب لیمو ترش تازه حاوی مقادیر سرشاری ویتامین C است. این ویتامین می تواند کوتیکول ناخن را تقویت کرده و استحکام آن را افزایش دهد. علاوه بر این آب لیمو ترش می تواند رنگ ناخن ها را نیز اصلاح کرده و آن ها را سفید، شفاف و براق کند. می توانید آبلیمو را با کمی روغن زیتون و نمک دریایی ترکیب کنید و به صورت ماسک از آن استفاده کنید.

پارافین تراپی نیز یکی از درمان های مهم و اساسی شکنندگی ناخن ها است. به این ترتیب می توانید دست و پاهای خود را هفته ای یک مرتبه و هر بار به مدت حداقل 15 دقیقه در پارافین مایع و گرم قرار دهید تا خنک و سفت شود و پس از زمان گفته شده، آن را از روی پوست و ناخن های خود پاک کنید. برای افزایش خاصیت پارافین می توانید به آن روغن زیتون، آب لیمو و دیگر ترکیبات این چنینی اضافه کنید. و اگر زمان کافی برای انجام هیچ کدام از راه های بالا را ندارید، به صورت مرتب و روزانه از مرطوب کننده های قوی و گیاهی استفاده کرده و ناخن هایتان را به خوبی ماساژ دهید.