پف زیر چشم یکی از نگرانی‌های رایج آرایشی است. همیشه نیازی به درمان نیست. با این حال در برخی موارد تورم در زیر چشم شما نیز ممکن است نشانه‌ای از یک وضعیت سلامتی جزئی یا جدی‌تر باشد. افزایش سن و ژنتیک باعث ضعیف شدن بافت اطراف چشم می‌شود. این امر منجر به حرکت چربی در پلک‌های تحتانی می‌شود و باعث متورم شدن آنها می‌شود. پوست اطراف چشم شما بسیار نازک و لطیف است.

پف زیر چشم دلایل متعددی دارد که با علم به آن‌ها می‌توانید خیلی سریعتر نسبت به درمان اقدام کنید. برخی از آن‌ها بی‌خطر و برخی هشدار دهنده هستند، بنابراین لازم است که دلایل مختلف تورم زیر چشم را بشناسید:

  • خوب نمی‌خوابید

مهمترین علت پف زیر چشم در اغلب افراد بی‌خوابی است. خوب نخوابیدن دلیل محکمی است برای اینکه زیر چشمتان پف کند. اما شاید همچنان این موضوع را علت محسوب نکنید. خواب بد شبانه سبب می‌شود که صبح‌ها چشمان شما متورم باشند، به خصوص اگر استرس داشته باشید.

زمانیکه در طول شب و پیش از خواب تحت استرس قرار دارید، سبب آزاد شدن کورتیزول از غدد فوق کلیه می‌شوید. آزاد شدن کورتیزول از غدد فوق کلیه تعادل نمک را در بدن بهم می‌ریزد. برای اینکه بدن بتواند تعادل نمک را حفظ کند و آب بدن از دست نرود، آب را زیر پوست ذخیره کرده و صبح‌ها شما چشمانتان متورم است.

  • دچار آلرژی فصلی هستید

دیگر علت پف زیر چشم آلرژی فصلی است. اگر شما مستعد به درگیری آلرژیک هستید حتما در برخی از فصول دچار حساسیت‌های خاص آن فصل می‌شوید و پف زیر چشم نیز می‌تواند یکی از این آلرژی‌ها باشد. اگر شما دچار آلرژی شوید بدن هیستامین ترشح می‌کند و به حالت آماده باش در می‌آید. اگر هیستامین ترشح شده توسط سیستم ایمنی داخل پوست آزاد شود، پوستتان واکنشی مانند کهیر نشان می‌دهد و یا اینکه اطراف چشمانتان پف می‌کند.

  • در دوره قاعدگی هستید

اگر در دوره عادت ماهانه باشید می‌توانید آن را علت پف زیر چشم تلقی کنید. همانطور که در طول دوره پریود دچار نفخ می‌شوید ممکن است آب زیر پوست اطراف چشم نیز جمع بشود. این تورم نگران کننده نیست، کافیست چند روز زمان بدهید تا با پایان پریود آن نیز برطرف شود.

  • اشک ریختن

ممکن است بگویید که گریه کردن از سر برانگیخته شدن احساسات است و غیرارادی، بله درست است اما واقعا گریه کردن به صورت علمی بعنوان علت پف زیر چشم پذیرفته شده است. از آنجایی که هنگام گریه کردن اشک زیادی از چشم‌ها خارج می‌شود، بنابراین غدد اشکی در حال فعالیت مضاعف هستند و به همین علت پف می‌کنند. اما چه چیزی باعث تورم پوست می‌شود؟ اختلاف شوری اشک و پوستتان سبب می‌شود که پس از برخورد اشک به پوست اطراف چشم آن را دچار تورم کند.

  • مشکل تیروئید دارید

در اغلب موارد نیازی نیست نگران باشید، اما اگر علت پف زیر چشم عارضه جانبی باشد باید کمی شکاک‌تر به مسئله نگاه کنید. معمولا افرادی که دچار پرکاری تیروئید هستند اطراف چشمانشان متورم است و این تورم حاوی لایه ضخیمی از چربیست.

  • مصرف الکل یا غذاهای شور

همواره متخصصین به افراد توصیه می‌کنند که مصرف غذاهای خیلی شور یا مشروبات الکلی را متوقف کنند اما برخی علاوه‌براینکه از این مواد خوراکی مضر یا مشروبات دوری نمی‌کنند، در مصرفشان زیادروی نیز می‌کنند. مصرف الکل خشکی چشم را درپی دارد چراکه می‌تواند آب بدن را ازبین ببرد و افرادی که غذاهای شور می‌خورند نیز آب زیادی را زیر چشمان خود آزاد میکنند. به همین علت زیر چشم این دست افراد متورم است.

  • فعالیت ندارید

آیا زیر چشمتان پف دارد؟ زیاد حرکت نمی‌کنید؟ فعالیت کافی ندارید؟ بنابراین احتمالا عدم تحرکتان علت پف زیر چشم هاست، چراکه کم تحرکی دلیل احتباس آب زیر پوست است.

  • بیماری خودایمنی دارید

افرادی که دچار بیماری‌های خودایمنی هستند نیز دچار تورم دور چشم می‌شوند. بیشتر این تورم در افراد مبتلا به لوپوس، بیماری‌های بافت همبند و درماتومیوزیت مشاهده می‌شود.

  • دچار عوارض سرماخوردگی شده‌اید

وقتی دچار سرماخوردگی می‌شوید ممکن است سینوس‌ها با مایعی که از حفره‌ها خارج می‌شود، مسدود شوند به همین خاطر زیر چشم پف می‌کند. لازم است در این مواقع حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و درمان آن را جدی بگیرید.