آیا تا کنون شاهد خطوط یا لکه سفید روی ناخن انگشتان دست یا پای خود بوده اید؟

بی شک بعد از دیدن این لکه های سفید روی ناخن هایتان نگران سلامتی خود شده اید، اما قبل از آن که بی دلیل نگرانی به دل خود راه دهید، باید علت پیدا شدن این لکه های سفید روی ناخن هایتان را پیدا کرده و پس از آن اقدامات لازم را برای درمان آن انجام دهید.

ما در این مطلب به شما کمک خواهیم کرد تا علاوه بر آشنایی با علل ایجاد لکه های سفید روی ناخن ها، با بهترین و موثرترین روش های خانگی برای درمان آن آشنا شوید.

دلایل ایجاد لکه سفید روی ناخن

دلایل متعددی وجود دارد که باعث ایجاد لکه سفید روی ناخن می شود. در ادامه به مهم ترین این دلایل اشاره کوتاهی خواهیم کرد.

  • عفونت های قارچی
  • واکنش های آلرژیک به برخی محصولات ناخن نظیر مواد کاشت، لاک ها و... زخم، ضربه و آسیب دیدگی ناخن ها
  • کمبود مواد معدنی همچون کلسیم، روی، پروتئین و ویتامین
  • برخی بیماری ها و اختلالات جدی نظیر کم خونی، بیماری های کبد، نارسایی کلیه، پسوریازیس و سرطان پوست

درمان خانگی لکه سفید روی ناخن

اکنون که دلایل ایجاد لکه سفید روی ناخن را شناختید، وقت آن رسیده تا با روش های درمان خانگی آن هم آشنا شوید. به خاطر داشته باشید، زمانی می توانید، لکه سفید روی ناخن خود را در خانه درمان کنید که دلیل ایجاد آن کمبود مواد معدنی یا آسیب دیدگی ناخن باشد.

سرکه سفید

یکی از موثرترین روش هایی که برای از بین بردن لکه های سفید روی ناخن وجود دارد، استفاده از سرکه سفید است. سرکه سفید با فرمولاسیون قدرتمند خود این قابلیت را دارد تا لکه های سفید روی ناخن های شما را نابود کند. به این منظور ابتدا مقداری سرکه سفید را با آب گرم ترکیب کنید. سپس ناخن های خود را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این محلول قرار دهید. برای این که نتیجه مطلوب را از این روش به دست آورید، لازم است تا هر روز این کار را تکرار کنید.

روغن نارگیل

یکی از ساده ترین و در عین حال بهترین روش ها برای از بین بردن لکه سفید روی ناخن، استفاده از روغن نارگیل است.

روغن نارگیل به این دلیل می تواند در درمان لکه سفید روی ناخن موثر باشد، که دارای خواص ضد قارچی و ضد التهابی است. به منظور بهره بردن از همه خواص معجزه آسای این روغن، تنها کافی است، هر شب قبل از خواب چند قطره از روغن نارگیل را روی ناخن های خود بمالید و به مدت چند دقیقه به آرامی آن را ماساژ دهید. برای جذب بهتر و به دنبال آن نتیجه گیری دلچسب تر اجازه دهید، روغن تا صبح روی ناخن ها باقی بماند.

داشتن رژیم غذایی متعادل

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، یکی از مهم ترین علت های ایجاد لکه سفید روی ناخن، کمبود مواد معدنی است. در همین راستا برای از بین بردن این گونه لکه ها بهترین و راحت ترین کاری که می توانید انجام دهید، این است که رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و مواد غذایی که سرشار از آهن، روی، پروتئین و سایر مواد مغذی هستند را بیشتر از همیشه در رژیم غذایی خود بگنجانید.

همچنین می توانید با افزایش مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین  سیستم ایمنی بدن خود را تقویت نمایید و به دنبال آن دیگر شاهد هیچ گونه لکه سفیدی روی ناخن هایتان نباشید.

کلام آخر

شما در این مطلب در کنار آگاهی از علل ایجاد لکه سفید روی ناخن با روش های خانگی برای درمان آن نیز آشنا شدید. در پایان لازم است، یادآوری کنیم که برای به دست آمدن نتیجه مطلوب و ایده آل از هر کدام از این روش های درمانی به حداقل ۲ تا ۳ ماه زمان نیاز است. پس صبور باشید و در کنار هر کدام از آن ها، ناخن هایتان را به صورت مداوم با استفاده از انواع مرطوب کننده ها ماساژ دهید. البته توجه داشته باشید، چنانچه بعد از گذشت ۳ ماه هیچ گونه تاثیری مشاهده نکردید، حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید.