کراتین نوعی پروتئین است که مو، پوست و ناخن را تشکیل می‌دهد. کراتین همچنین در اندام‌های داخلی و غدد بدن نیز وجود دارد. می‌توان این‌طور گفت که کراتین یک پروتئین محافظ است که استحکام بیشتری از سایر سلول‌های تولید شده در بدن دارد و به سختی پاره یا خراشیده می‌شود. این خصوصیت کراتین باعث ایجاد بافت سخت در ناخن‌ها و مو می‌شود و بدن هر شخص به دلیل وجود کراتین است که می‌تواند توسط ناخن و مو از انگشتان و پوست سر محافظت کند. اما مزایای کراتینه کردن مو چیست؟ پس این مقاله را تا انتها بخوانید.

مهم‌ترین مزایای کراتینه کردن مو

به گزارش کسانی که از کراتین روی موهایشان استفاده کرده‌اند موها پس از کراتینه کردن نرم‌تر و صاف‌تر شده و حالت دهی آن‌ها راحت‌تر است. البته میزان تغییرات مو پس از کراتینه به سالم بودن مو، ضخامت موها و نوع درمان کراتینه و کیفیت کراتین بستگی دارد. در زمان کراتینه کردن لایه‌های سلول‌های مو، کراتین را جذب کرده و موها پرتر و براق‌تر می‌شوند. کراتین همچنین توانایی صاف کردن موهای فر را دارد و موهای وز با درمان کراتینه از نظر ظاهری صاف‌تر و خوش حالت تر می‌شوند.

کراتین چگونه تهیه می‌شود؟

به دلیل وجود کراتین زیاد در مو منطقی به نظر می‌رسد که در همین‌جا باید در جستجوی کراتین بود. دانشمندان کراتین مورد نیاز در لوازم آرایش را از پر، شاخ و پشم حیوانات تهیه می‌کنند. از آنجا که کراتین عنصر اصلی ساختاری در موهای شماست بیشتر بر این عقیده‌اند که مکمل‌های حاوی کراتین و روش‌های درمانی مبتنی بر کراتین علاوه بر زیبایی موها می‌تواند به سلامتی مو نیز کمک کند.

بعد از کراتینه برزیلی باید موها را با شامپوهای بدون نمک (کلرید سدیم) بشویید. شامپوهای کودک معمولاً بدون نمک هستند.

کراتینه برزیلی

کراتینه برزیلی بهترین روش صاف کردن موها البته فقط برای 4 ماه است. روش برزیلی کراتینه باعث رفع سوختگی و آسیب‌های مو شده و موها را با بهترین کیفیت صاف می‌کند که مزیت این روش است. این روش آسیب موها را در بلندمدت برطرف کرده ولی اثر صاف کنندگی آن تا 4 ماه دوام دارد که تنها نقطه ضعف روش برزیلی همین محدود بودن زمان اثر است.

روش کراتینه کردن مو در سالن

این روش پرطرفدار که به دلیل خاستگاه آن روش برزیلی نام گرفته شامل چندین مرحله است. ابتدا کرم حاوی فرمالدئید قبل از خشک شدن به موها زده می‌شود. پس از کراتینه کردن به شما توصیه می‌شود که تا چند روز موهایتان را خشک نگه دارید تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

روش کراتینه کردن با سرم ، شامپو و نرم‌کننده‌ها

شامپوهای ساخته شده با کراتین نمی‌توانند ادعا کنند که همان تأثیر و مزایای کراتینه کردن مو در سالن را دارند. شامپوهای کراتینه برای رفع آسیب‌های مو ناشی از خشکی و سوختگی توسط رنگ مو مناسب هستند. برای یافتن محصولاتی که حاوی کراتین هستند روی برچسب توضیح شامپو در لیست مواد تشکیل دهنده به دنبال keratin hydro lysates  بگردید. دانشمندان از سال 2013 به طور رسمی کراتین را ماده‌ای مؤثر و امیدوار کننده برای افرادی که خواهان موهای قوی‌تری هستند اعلام کردند.

روش استفاده از مکمل‌های کراتین

مکمل‌های کراتین را می‌توانید در فروشگاه‌های مواد غذایی و بهداشتی جستجو کنید. معمولاً مکمل‌های کراتین به صورت کپسول و قرص و پودر هستند. نمی‌توان گفت که مکمل‌های کراتین بی خطر هستند و بهتر است که از مصرف زیاد آن‌ها خودداری کنید. مکمل‌های کراتین در صورت مصرف بیش از اندازه می‌توانند باعث تجمع پروتئین در بدن شوند.

روش‌های دیگر صاف کردن مو

برای صاف کردن مو در منزل می‌توانید از گلت Glatt استفاده کنید. اگر پس از استفاده از گلت با موس رطوبت موها را حفظ کنید این گزینه بسیار آسان و کاربردی است. روش ارزان دیگر که در سالن‌های آرایش در ایران می‌توان آن را یافت استفاده از مواد قلیایی و صاف کننده دائمی معروف به Soft and beautiful است. استفاده از صاف کننده های ژاپنی نیز به تازگی در ایران مد شده است. مواد ژاپنی به همراه حرارت و فشار موها را صاف کرده و اثر طولانی دارند. می‌توان گفت که هیچ‌کدام از روش‌های ذکر شده مزایای کراتینه کردن مو با روش برزیلی را ندارند.

هزینه کراتینه مو چقدر است ؟

بسته به حجم و ضخامت و بلندی موها قیمت کراتینه می‌تواند از90 تا 900 هزار تومان باشد. برای خانم‌هایی که بلندی موهایشان تا شانه رسیده قیمت معمول کراتینه برزیلی 200 هزار تومان است که برای هر 10 سانت که به بلندی موها اضافه شود، 100 هزار تومان به هزینه کراتینه اضافه می‌شود.

رنگ کردن موها همراه با کراتینه

در صورتی که موها آسیب جدی ندیده باشند می‌توان در روز کراتینه و قبل از کراتینه ابتدا موها را رنگ کنید. کراتینه برزیلی معمولاً یک درجه رنگ موها رنگ موها را روشن‌تر می‌کند بنابراین در انتخاب تنالیته رنگ هم‌زمان با کراتینه دقت کنید. امکان رنگ کردن مو نیز یکی دیگر از مزایای کراتینه کردن مو برای علاقه‌مندان به زیبایی است.

مزایای کراتینه کردن مو در این مقاله گفته شد. زیبایی بیشتر، سلامتی بیشتر و خوشحالتی موی هر خانمی نشان دهنده روحیات و حس حال اوست. پس بهتر است به سراغ این گزینه های سلامتی بروید.