آیا چیزی در مورد مضرات استفاده از کاندوم  شنیده‌اید؟ احتمالا درباره فواید استفاده از کاندوم شنیده باشید. به هرحال باید بدانید کاندوم نیز مانند دیگر محصولات بهداشتی و مراقبتی می‌تواند در کنار فواید بیشمارش، مضراتی نیز به همراه داشته باشد. البته مضرات استفاده از کاندوم باعث نمی‌شود که بخواهیم کاملا آن را از چرخه مراقبت جنسی حذف کنیم. قبل از اینکه از مضرات استفاده از کاندوم بگوییم بهتر است درمورد چرایی توصیه متخصصین حوزه سلامت به استفاده از کاندوم هم نگاهی بیاندازیم.

هدف از استفاده کاندوم

بصورت کلی افراد با در نظر گرفتن دو جنبه متفاوت از کاندوم استفاده می‌کنند. اول جلوگیری از بارداری ناخواسته و دوم کاهش و به حداقل رساندن ریسک ابتلا و انتقال بیماری‌های شایع جنسی و ویروسی. بیماری‌هایی که می‌توانند از طریق تماس جنسی یا آمیزش زن و مرد منتقل شوند کم تعداد نیستند. به همین علت حتی گاهی جنبه جلوگیری از بارداری هم کنار می‌رود و به دلیل افزایش آمار روابط جنسی پر خطر توصیه می‌شود که حتما برای عدم ابتلا به بیماری‌های مقاربتی از این محصول استفاده کنند. در این مقاله به مضرات استفاده از کاندوم می‌پردازیم.

ریسک بارداری به صفر نمی‌رسد

به هر روشی بخواهید روابط جنسی خود را کنترل کنید و ریسک بارداری را به صفر برسانید نمی‌شود. در پاره‌ای از موارد بارداری در حالی رخ داده که مرد از کاندوم استفاده کرده، پس کاندوم یکی از موثرترین روش‌های ضدبارداریست اما صددرصدی نیست. کاندوم‌ها امروز انواع مردانه و زنانه دارند، بنابراین هر یک از دو نفر از کاندوم استفاده کنند خوب است.

مطالعات نشان می‌دهند از هر 100 زنی که از کاندوم استفاده کردند، 2 نفر باردار شدند. کاندوم قدیمی حالتی طبیعی دارند یعنی خیلی نازک هستند و کاندوم‌هایی که حاوی روان کننده و ژل هستند بیش از دیگر انواع کاندوم شانس وقوع حاملگی را افزایش می‌دهند. گاهی کاندوم‌های اسپرم کش نیز نمی‌توانند به خوبی در عمل ازبین بردن اسپرم‌ها از خود کارایی لازم را نشان نمی‌دهند.

احتمال ابتلا به عفونت

ماده به نام Nonoxynol-9 در کاندوم وجود دارد که  در برخی از افراد سبب آسیب سلول‌های پوست واژن یا رکتوم می‌شود. بنابراین این ترکیب موجود در کاندوم می‌تواند سبب ابتلای زنان به عفونت‌های واژینال شود که از مضرات استفاده از کاندوم است. این ماده هیچ کارایی در برابر ایدز یا بقیه STIها ندارد و با اینکه قیمت آن نسبت به دیگر انواع کاندوم بالاتر است اما عمر بسیار کوتاهی دارد.

عدم رضایت از روابط جنسی

بدترین تاثیری که کاندوم می‌تواند از خود برجای بگذارد عدم رضایت شریک جنسی از روابط جنسی‌اش با همسرش است. برخی از مردان پس از استفاده از کاندوم دچار احساس رخوت در آلت تناسلی می‌شوند و همین امر سبب می‌شود که آن‌ها در طول آمیزش جنسی لذت کافی را نبرند و یا حس بدی داشته باشند.

برخی می‌گویند زمانی که از کاندوم استفاده می‌کنند دچار احساس خستگی می‌شوند. بهتر است برای اینکه این مشکل برطرف شود چندین نوع کاندوم از برندهای مختلف را امتحان کنید تا دیگر جنین حالتی بروز نکند. شاید زمان ببرد تا بتوانید کاندوم کاربردی خود را پیدا کنید اما این در دراز مدت به افزایش رضایت جنسی منجرب می‌شود.

عدم مقاومت در برابر عوامل عفونت زا

کاندوم یک محصول مراقبتی است اما نمی‌تواند یک محافظ صد در صدی باشد. این محصول لاتکسی است و می‌تواند هر لحظه دچار پارگی شود، بخصوص اگر هنگام باز کردن بسته بندی دچار سوراخ شده باشد اصلا قابل استفاده نیست. نمی‌توان تاثیر آن را در محافظت از بدن در برابر انتقال بیماری‌های خطرناکی همچون کلامیدیا، سیفلیس، HPV و HIV نادیده گرفت اما مصنویت کاملا ایجاد نمی‌کند.

اما این محصول در برابر انتقال عفونت‌های موضعی شایع جنسی مثل مولوسکوم کاملا اثرگذار نیست. از مهمترین مضرات استفاده از کاندوم این است که خیلی از افراد اظهار می‌کنند که باوجود استفاده از بهترین نوع کاندوم دچار تبخال تناسلی شده‌اند.

برای انتخاب، خرید و مصرف کاندوم به این نکات دقت کنید

  • سراغ کاندومی بروید که سایزش مناسب آلت تناسلی شما باشد.
  • از محصول در جای خشک و خنک نگهداری کنید.
  • پیش از خرید و پیش از استفاده به تاریخ انقضای آن دقت کنید.
  • پیش از اینکه که محصول را استفاده کنید، چک کردن بسته بندی آن ضروریست.
  • از کاندومی استفاده کنید که حاوی روان کننده آبیست.
  • در هربار رابطه جنسی باید از یک کاندوم جدید استفاده کنید.