اگر در هربار رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید، 98٪ در جلوگیری از بارداری موثر است. اما همه چیز بی‌عیب و نقص نیست، بنابراین در زندگی واقعی کاندوم حدود 85٪  در جلوگیری از بارداری موثر است. این بدان معناست که حدود 15 نفر از 100 نفری که از کاندوم به عنوان روش جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند، هر ساله باردار می‌شوند.

اما اگر باردار هستید بهتر است در مورد مسائل زناشویی در زمان بارداری اطلاعات کافی داشته باشید. در این مقاله قصد داریم به سوالاتی که در ذهن شماست پاسخ دهیم. مانند:

  • آیا رابطه جنسی در دوران بارداری مشکلی ندارد؟
  • آیا رابطه جنسی در دوران بارداری می تواند باعث سقط جنین شود؟
  • در چه مواقعی باید از رابطه جنسی در بارداری پرهیز کرد؟

جنین در حال رشد شما توسط مایع آمنیوتیک رحم و همچنین عضلات قوی رحم محافظت می‌شود. بنابراین فعالیت جنسی تاثیری در کودک شما نخواهد داشت، به شرطی که عوارضی مانند زایمان زودرس یا مشکلات جفت نداشته باشید. با این حال، بارداری می‌تواند باعث تغییر در سطح راحتی و میل جنسی شما شود. رابطه جنسی در دوران بارداری باعث سقط جنین نمی‌شود. بیشتر سقط‌ها به این دلیل اتفاق می‌افتد که جنین به طور طبیعی رشد نمی‌کند. پس رابطه جنسی در دوران بارداری تا زمانی که راحت باشید و در هنگام رابطه درد زیادی نداشته باشید، کاملا بی‌ضرر است. رابطه جنسی دهانی در دوران بارداری نیز بی‌خطر است.

در موارد زیر شما باید از داشتن رابطه جنسی در هنگام بارداری اجتناب کنید:

1. خونریزی واژن

2. ترشح مایع آمنیوتیک

3. باز شدن دهانه رحم

4. جفت شما بخشی یا کاملا دهانه رحم شما را می‌پوشاند.

5. شما سابقه زایمان زودرس و درد شدید در بارداری‌های قبلی دارید.

استفاده از کاندوم در بارداری

استفاده کردن از کاندوم در بارداری نه تنها ضرر ندارد بلکه فواید زیادی را نیز به همراه دارد. در واقع استفاده از کاندوم سلامت زوجین را تامین می‌کند. همچنین باعث می‌شود مادر در این دوران سخت به عفونت‌های قارچی مبتلا نشود و مشکلات بیشتری پیدا نکند. داشتن یک عفونت قارچی در دوران بارداری می‌تواند مشکلات جدی سلامتی برای شما و کودک شما ایجاد کند.

علاوه بر کاندوم در بارداری پیشنهاد می‌شود که برای راحتی رابطه از ژل روان‌کننده نیز استفاده کنید. نکته‌ای که وجود دارد این است که بهتر است از کاندوم با پایه سیلیکون استفاده شود. زیرا انواع پایه آبی کاندوم ممکن است باعث عفونت قارجی و التهابی شود.

استفاده از کاندوم تاخیری در دوران بارداری

استفاده از کاندوم های خاردار در بارداری مشکلی ندارد اما توصیه می‌شود از کاندوم‌ تاخیری در دوران بارداری استفاده نشود. دلیل این توصیه این است که در هنگام استفاده از کاندوم تاخیری احتمال ورود مواد موثر تاخیری که عموما ماده لیدوکائین است در واژن وجود دارد و این ماده بر جنین تاثیر منفی می‌گذارد.

آیا ریختن اسپرم در دوران بارداری ضرر دارد؟

ورود مایع منی مردان به واژن موجب انقباضات رحمی می‌شود. این انقباضات در دوران بارداری برای زنان دردناک خواهد بود. اما مایع منی هیچگونه ضرری برای جنین ندارد و باعث اختلال در رشد او نمی‌شود. اما توصیه متخصصین این است که بهتر است ریختن مایع منی در هر رابطه جنسی انجام نشود به طور مثال از هر 4 بار یکبار این کار انجام شود.

استفاده از کاندوم در بارداری بسیار مفید است.

در این مقاله اشاره شد که رابطه جنسی در دوران بارداری هیچ مشکلی برای جنین ایجاد نمی‌کند. اما باید رضایت مادر نیز در نظر گرفته شود. ممکن است مادر احساس خوبی از رابطه جنسی برقرار کردن نداشته باشد. استفاده از کاندوم نیز یک امر ضروری در رابطه جنسی در این دوران است و باید جدی گرفته شود. زیرا که زوجین باید از رابطه جنسی لذت ببرند و اگر این کار بدون ایمنی و بدون رضایت انجام شود قطعا در صمیمیت زوجین تاثیر منفی‌ دارد.