کاندوم معمولا در جلوگیری از بارداری کاملا موثر است. اما برای این که احتمال بارداری را به حداقل برسانید، باید از آن به درستی استفاده نمایید. در واقع استفاده صحیح از کاندوم، احتمال پارگی آن را به شدت کاهش می دهد و یک رابطه جنسی ایمن را برای شما به دنبال دارد. اگر کاندوم را به درستی مورد استفاده قرار دهید، تا حدود ۹۸ درصد از بارداری ناخواسته جلوگیری کرده اید. در ادمه برخی نکات مهم در خصوص کاندوم و بارداری را برای شما شرح خواهیم داد.

استفاده از چند نوع محصول پیشگیری از بارداری

اگر از کاندوم و همچنین نوع دیگری از محصولات پیشگیری کننده از بارداری مانند قرص استفاده کنید، احتمال باردار شدن شما یا همسرتان بسیار کاهش می یابد. البته که همانند کاندوم، سایر روش های جلوگیری از بارداری نیز باید به درستی مورد استفاده قرار گیرند تا احتمال بارداری به حداقل برسد. اگر شما یا همسرتان نمی خواهید باردار شوید، بهتر است در کنار کاندوم از IUD یا قرص ضد بارداری نیز استفاده نمایید.

تاثیر اندازه کاندوم و بارداری ناخواسته

استفاده از اندازه مناسب کاندوم بسیار حائز اهمیت است. اما از کجا باید دانست که چه سایز کاندوم مناسب است؟ امروزه اغلب کاندوم ها با اندازه استاندارد در دسترس هستند که سایز آنها متناسب با اندازه اغلب آلت تناسلی مردان می باشد. با این حال برخی کاندوم ها دارای اندازه های L یا XL و ... هستند. بهترین گزینه این است که انواع مختلف کاندوم را تهیه و امتحان کنید تا سایز متناسب خود را پیدا نمایید.

طرز صحیح استفاده از کاندوم

کاندوم مردانه را باید پس از برافروخته شدن آلت تناسلی روی آن قرار داد. کاندوم باید سرتاسر آلت جنسی مرد را بپوشاند و نباید هیچ حباب یا هوایی در آن وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که قسمت انتهایی کاندوم باید بیرون از واژن قرار بگیرد تا احتمال رها شدن آن در داخل رحم کاهش یابد. پس از انزال باید کاندوم را از روی آلت تناسلی بردارید. انتهای آن را گره زده و دور بیندازید. مراقب باشید تا اسپرم به بیرون ترشح نکند.

البته باید به این نکته توجه داشت که حتی اگر همه کارها را درست انجام دهید تا از بارداری ناخواسته پیشگیری شود، باز هم احتمال پارگی کاندوم وجود دارد. اگر متوجه پارگی کاندوم شدید، بلافاصله رابطه جنسی را متوقف کرده و کاندوم را بردارید. اگر نوع دیگری از روش های پیشگیری که در بالا به آنها اشاره کردیم را استفاده می کنید، احتمال حاملگی بسیار اندک است. اما اگر از هیچ روش پیشگیری مکمل دیگری استفاده نمی کنید، باید سریعا به داروخانه مراجعه کرده و قرص پیشگیری از بارداری اورژانسی تهیه نمایید. برای این دارو شما نیازی به نسخه پزشک نخواهید داشت.

اگر بلافاصله پس از پارگی کاندوم تا ۲۴ ساعت پس از آن از قرص ضد بارداری اورژانسی استفاده نمایید، احتمال بارداری تا ۹۵ درصد کاهش می یابد. اگر بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد از پارگی کاندوم نسبت به مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی اقدام نمایید، احتمال عدم بارداری شما ۶۱ درصد خواهد بود. در مورد نحوه مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی می توانید به دستورالعمل روی بسته دقت کنید یا از مسئول داروخانه بپرسید.